Vanliga frågor

Om färjetrafiken och tidtabeller

När tar kommunen över färjetrafiken mellan Koön och Marstrandsön?

Från den 1 januari 2021.

Vart hittar jag tidtabellen?

Tidtabellen är oförändrad och du hittar den vid hållplatserna, på informationssidan för Marstrandsfärjan och på biljettsidan.

Går färjan på natten?

Färjan går nattetid vid beställning var 30:e minut, beställning av överfart måste göras 5 min före avgångstid enligt tidtabellen. Se tidtabellen.

Om biljetter

Hur köper jag biljett?

Tur- & returbiljett köper du på www.marstrandsfarja.se eller i kiosken vid färjeläget på Koön (öppet 07.00-19.00). Du kan betala med Swish på www.marstrandsfarja.se där du även kan köpa periodkort (årskort och månadskort med mera).

Du kan även använda Västtrafiks biljetter för zon B (AB, B, BC eller ABC) med giltighetstid för ett dygn eller mer, dessa biljetter är giltiga för överfart på Marstrandsfärjan. Västtrafiks biljetter köper du som vanligt i To Go-appen eller hos Västtrafiks ombud. Västtrafiks kort måste kompletteras kortinspektion i pappersform som du får hos Västtrafiks ombud för att vara giltigt.

Vad kostar biljetterna?

Du hittar aktuella priser för enkelresa och periodkort på www.marstrandsfarja.se under fliken ”Köp biljett”.

Är biljetterna personliga?

Periodkort är personliga och kräver att du har ett registrerat konto på www.marstrandsfarja.se.

Vad händer om jag åker utan giltig biljett?

Du ska alltid visa giltig biljett för färjepersonal när du går ombord för att få åka med färjan.

Kommer jag kunna åka med Västtrafiks biljetter?

Västtrafiks periodkort och biljetter med giltighet i zon B från ett dygn och uppåt kommer vara giltiga på färjan (AB, B, BC eller ABC). Västtrafiks kort måste kompletteras kortinspektion i pappersform som du får hos Västtrafiks ombud för att vara giltigt.

Gäller skolkort och seniorbiljett?

Ja, skolkort och seniorbiljett för zon B är giltiga.

Vad gäller för skolkort för boende på Koön?

För elever som bor på Koön och behöver ett kort för att ta sig med färjan till skolan, så kommer de i år 2021 få ett kort från skolskjutssamordnaren. De kommer att få det hemskickat tillsammans med information om kortet. Kortet kommer att vara i pappersform och kommer att kunna anmälas borttappat via kommunens hemsida. Kortet ska uppvisas för däckspersonal.

Vad gör jag om jag tappat bort periodkortet?

Periodkortet finns digitalt i din mobiltelefon där du skapar ett konto. Om du tappar din telefon eller byter telefon kan du själv återställa ditt konto så länge du har samma mobiltelefonnummer. Om du byter mobiltelefonnummer får du hjälp av Marstrands Hamn med att lägga in ditt nya mobiltelefonnummer och skicka en återställningslänk. Ditt periodkort / tillgodohavande finns kopplat till ditt konto och kommer inte försvinna.

Har studenter rabatt?

Nej studenter har inte rabatt. Däremot har ungdomar mellan 7-19 år reducerat pris (ordinarie pris 34 kr, ungdomspris 26 kr).

Finns det rabatt vid gruppresor?

Nej det finns ingen rabatt för gruppresor.

Åker medföljande till funktionsvarierad gratis?

Ja medföljande till funktionsvarierad åker gratis. Följ instruktioner i hamnområdet för biljettkontroll och ombordstigning.

Vilken giltighetstid gäller för biljetten?

Vid normaltrafik är en köpt biljett giltig i 60 minuter eller tills den har nyttjats/viserats.

Gäller biljetten tur o retur?

Ja, biljetten gäller tur och retur och kontrolleras/klipps vid Marstrands färjeläge (Koön). Vid återresa till Marstrands färjeläge kontrolleras inte biljetter.

Varför måste man tillåta cookies för att kunna köpa biljett eller periodkort?

1. Då man köper en biljett eller periodkort måste vi kunna verifiera att betalningen från Swish gått igenom.

2. För att vi ska kunna knyta betalningen och skapa en giltig biljett som kan nyttjas på din mobila enhet och för att vi ska kunna knyta ditt konto och ditt periodkort till din enhet behöver du tillåta cookies. Annars kan du inte genomföra ditt köp och/eller visa upp en giltig biljett.

Läs mer om cookies

Regler för gods och fordon

Vad gäller för husdjur?

Husdjur reser gratis men måste vara kopplade eller i bur. Husdjur skall hållas utomhus på däck under överfarten.

Vad gäller för cykel?

Det är gratis att medföra en cykel under överfarten. Följ personalens anvisningar.

Vad gäller för farligt gods och/eller explosiva eller brandfarliga varor?

Som resenär kan du ta med mindre mängder handburet farligt gods om det är ordentligt och säkert förpackat, som bensindunkar, gasolflaskor och liknande. Du måste då informera besättningen och noga följa deras anvisningar.

Support och synpunkter

Hur lämnar jag synpunkter på resor med Marstrandsfärjan?

Du kan skicka synpunkter till e-post marstrandsfarjan@kungalv.se eller ringa 0303-238000.

Hur återfår man borttappade föremål?

Fråga personalen ombord på färjan eller ring 0303-239943 (08.00-16.00).

Hur lägger jag till webbappen på hemskärmen i min iPhone?

Klicka här för att få instruktioner.

Hur lägger jag till webbappen på hemskärmen i min Android?

Klicka här för att få instruktioner.