Vanliga frågor

Om färjetrafiken och tidtabeller

Vart hittar jag tidtabellen?

Tidtabellen är oförändrad och du hittar den vid hållplatserna, på informationssidan för Marstrandsfärjan och på biljettsidan.

Går färjan på natten?

Färjan går nattetid vid beställning var 30:e minut, beställning av överfart måste göras 5 min före avgångstid enligt tidtabellen. Se tidtabellen.

Våra öppettider i kundservicekuren

Öppettider för kundservice-/biljettkontoret

Biljettkontorets ordinarie öppettider (19/8 - 30/4)
Måndag – fredag 07.00 – 16.00, lunchstängt 12.00-13.00
Lördag – söndag 10.00 – 15.00

Biljettkontorets öppettider högsäsong (1/5 - 31/8)
Måndag - söndag 08.00 - 20.00

Om biljetter

Hur köper jag biljett?

Tur- & returbiljett kan köpas i marstrandsfärjans kundservice- och biljettkontor.

Biljettkontorets ordinarie öppettider (1/9 - 30/4)
Måndag – fredag 07.00 – 16.00, lunchstängt 12.00-13.00
Lördag – söndag 10.00 – 15.00

Biljettkontorets öppettider högsäsong (1/5 - 31/8)
Måndag - söndag 08.00 - 20.00

Du kan också köpa tur- och returbiljett på www.marstrandsfarja.se, där betalar du med Swish eller med kort (VISA och Mastercard). På www.marstrandsfarja.se kan du även kan köpa periodkort (årskort och månadskort).

Du kan även använda Västtrafiks biljetter för zon B (AB, B, BC eller ABC) med giltighetstid för ett dygn eller mer, dessa biljetter är giltiga för överfart på Marstrandsfärjan. Västtrafiks biljetter köper du som vanligt i To Go-appen eller hos Västtrafiks ombud. Västtrafiks kort måste kompletteras kortinspektion i pappersform som du får hos Västtrafiks ombud för att vara giltigt.

Vad kostar biljetterna?

Du hittar aktuella priser för enkelresa och periodkort på www.marstrandsfarja.se under fliken ”Köp biljett”.

Jag har köpt biljetter jag inte kan/vill utnyttja (byte/återköp).

Köpta biljetter bytes eller återlöses ej!

Är biljetterna personliga?

Periodkort är personliga och kräver att du har ett registrerat konto på www.marstrandsfarja.se.

Vad händer om jag åker utan giltig biljett?

Du ska alltid kunna visa giltig biljett för färjepersonal under överfarten från Koön till Marstrandsön. Biljettkontroller förekommer under året.

Kommer jag kunna åka med Västtrafiks biljetter?

Västtrafiks periodkort och biljetter med giltighet i zon B från ett dygn och uppåt är giltiga på färjan. Västtrafiks To Go biljetter, giltiga enligt ovan, scannas i spärren som övriga biljetter. Västtrafiks periodkort scannas i biljettkassan för att erhålla en Ersättningsbiljett som kan scannas i spärren som övriga biljetter. Västtrafiks medföljandeerbjudande gäller ej på Marstrandsfärjan.

Gäller skolkort och seniorbiljett?

Ja, skolkort och seniorbiljett för zon B är giltiga.

Vad gäller för skolkort för boende på Koön?

För elever som bor på Koön och behöver ett kort för att ta sig med färjan till skolan får ett Skolkort beviljat av skolskjutssamordnaren. Skolkorten lämnas ut av Marstrandsfärjans Biljettkontor. Kortet är personligt och scannas i spärren eller uppvisas för personalen ombord. Skolkorten är giltiga terminsvis. Borttappat skolkort förlustanmäls och ersättningskort utlämnas på Biljettkontoret.

Vad gör jag om jag tappat bort periodkortet?

Periodkortet finns digitalt i din mobiltelefon där du skapar ett konto. Om du tappar din telefon eller byter telefon kan du själv återställa ditt konto så länge du har samma mobiltelefonnummer. Om du byter mobiltelefonnummer får du hjälp av Marstrands Hamn med att lägga in ditt nya mobiltelefonnummer och skicka en återställningslänk. Ditt periodkort / tillgodohavande finns kopplat till ditt konto och kommer inte försvinna.

Om du tappar bort ditt periodkort (plastkort) kan du förlustanmäla det till Biljettkontoret och hämta ett ersättningskort. Ditt gamla periodkort kommer då att spärras och ditt saldo överförs till ditt ersättningskort.

Har studenter rabatt?

Nej studenter har inte rabatt. Däremot har ungdomar mellan 7-19 år reducerat pris (ordinarie pris 34 kr, ungdomspris 26 kr).

Finns det rabatt vid gruppresor?

Nej det finns ingen rabatt för gruppresor.

Åker medföljande till funktionsvarierad gratis?

Ja medföljande till funktionsvarierad åker gratis. Funkionsvarierade och medföljande använder grinden till höger vid spärrarna där biljetten scannas och medföljande går med genom grinden.

Vilken giltighetstid gäller för biljetten?

Mobil enkelbiljett är giltig i 48 timmar och klipps när den scannas i spärren. Enkelbiljett i pappersformat är giltigt 365 dagar från köpdatum och kan sparas för att nyttjas vid ett senare tillfälle. Periodbiljetter är giltiga under vald period, 30-dagar, 90-dagar eller ett helt år från första giltighetsdag till sista giltighetsdag.

Gäller biljetten tur o retur?

Ja, biljetten gäller tur och retur och kontrolleras/klipps vid Marstrands färjeläge (Koön). Vid återresa till Marstrands färjeläge kontrolleras inte biljetter.

Varför måste man tillåta cookies för att kunna köpa biljett eller periodkort?

1. Då man köper en biljett eller periodkort måste vi kunna verifiera att betalningen från Swish gått igenom.

2. För att vi ska kunna knyta betalningen och skapa en giltig biljett som kan nyttjas på din mobila enhet och för att vi ska kunna knyta ditt konto och ditt periodkort till din enhet behöver du tillåta cookies. Annars kan du inte genomföra ditt köp och/eller visa upp en giltig biljett.

Läs mer om cookies

Regler för gods och fordon

Vad gäller för husdjur?

Husdjur reser gratis men måste vara kopplade eller i bur. Husdjur skall hållas utomhus på däck under överfarten.

Vad gäller för cykel?

Det är gratis att medföra en cykel under överfarten. Följ personalens anvisningar.

Vad gäller för farligt gods och/eller explosiva eller brandfarliga varor?

Som resenär kan du ta med mindre mängder handburet farligt gods om det är ordentligt och säkert förpackat, som bensindunkar, gasolflaskor och liknande. Du måste då informera besättningen och noga följa deras anvisningar.

Support och synpunkter

Hur kommer jag i kontakt med Marstrandsfärjan?

Du kan skicka frågor och meddelanden via e-post till marstrandsfarjan@kungalv.se eller ringa 0708 560620 (08.00-16.00 vardagar).

Hur återfår man borttappade föremål?

Fråga personalen ombord på färjan eller ring 0708 560620 (08.00-16.00).

Hur lägger jag till webbappen på hemskärmen i min iPhone?

Klicka här för att få instruktioner.

Hur lägger jag till webbappen på hemskärmen i min Android?

Klicka här för att få instruktioner.